20. april 2009

Tanker om modeblogs og varemærker.

Jeg har tidligere skrevet om modeblogs og deres potientale. Siden jeg skrev indlægget er der sket meget med de danske modeblogs, her er et lille oprids,

  • Modebloggerne var til event hos Diesel.
  • Benjamin Media har indfanget Pernille, Trine og Maria og lavet en fælles modeplatform - styleblog.dk.
  • Derudover har de åbnet op for den danske version af lookbook.nu med stylegallery.com. Bestemt et besøg værd, når man har tøjkrise.
  • Så er blogtoppen.dk er en realitet. De har formået (med smigerende mail til nogle) at få mange store modbloggere til at tilmeldte sig deres besøgstæller. Det, der tiltaler mig ved blogtoppen, er at de registerer unikke besøgende og at det ikke er muligt at købe sig til pladser på deres liste. For interesserede kan denne side også bruges til at se generelle besøgstal hos de forskellige modebloggere.
  • Modeblogging som tendens. Dette viste TV-avisen et indslag om. Se det her.
  • Jeg er faldet over flere artikler om modeblogging. Læs f.eks. Søren Storm Hansens artikel - Gennembrud for danske modeblogs. Og Anna Ebbesens artikel - Danske modeblogs - På vej mod svenske tilstande?
  • Til sidst, så har Søren Storm Hansen lavet en fantastisk feature om modeblogs. På denne side kan du se hvad 50 danske modeblogs skriver om lige nu og hvilke emner. F.eks. Kan man finde en oversigt over blogs, der nævner flest varemærker og se at H&M og Topshop er nævnt meget. Det er god tidsfordriv. Kan anbefales. Se denne fantastiske feature her.

Jeg synes at det er rigtig sjovt at se hvilke blogs og hvilke varemærker der bliver nævnt meget. Denne feature kan eksempelvis bruges af virksomheder, som er interesserede i at vide, hvad danske bloggere skriver om deres brand. H&M, topshop og asos er vi tydeligvis glade for. Vi er alle forskellige bloggere med forskellige udgangspunkter og dog er vi så fandens ens. Vi køber de samme ting og skriver om de samme mærker. Ved ikke helt hvad man ellers kan udlede af denne ny viden fra denne feature, andet end hvis H&M udnyttede hvor meget de bliver nævnt på diverse blogs rundt i verden, ville de blive universets tøjherskere :)

10 kommentarer:

Nete sagde ...

Godt indlæg, tak!

Acie sagde ...

Jeg kan godt være lidt irriteret over de ting der sker lige nu. Det hele bliver så kommercielt og træls - en hel lille konkurrenceverden fremfor et fristed hvor man kan mundlorte lidt om mode. Jeg har fået et par tilbud henad vejen, men lige nu er jeg bare ikke klar til at gøre mig og min blog til en business. Det er jo bare for sjov.

Fx synes jeg egentlig også at et sted som blogtoppen.dk er træls - altså det jo ligegyldigt hvor mange, der læser min blog fx. Bare dem der gør, har glæde af det:) Anyways - det får et par uger. Jeg er ikke overbevist.

Trine sagde ...

Super opsamling.
Jeg kan til dels være enig i at et sted som blogtoppen, er at skyde lidt over mål endnu. Det er måske en tand for svensk endnu for de danske? Men kan da se at du figurerer Acie?;) Det kan man jo så bare selv vælge fra, hvis man ikke vil konkurrere, eller hva synes I?

Acie sagde ...

Ja - det er derfor jeg skriver, at det får et par uger, men at jeg ikke er overbevist. Jeg fik bare en mail, men vidste egentlig ikke rigtigt hvad det gik ud på endnu da jeg tilmeldte mig. Men lige nu virker det jo alligevel ikke og så går pointen jo lidt af. Og jeg synes du stiller et godt spørgsmål - kan man selv vælge fra? eller bliver man så 'holdt uden for'?

AstridP sagde ...

Damn Acie, you took my words !

Jeg savner hyggen ved at blogge. Ligesom i "gamle dage" aka sidste sommer. Man bloggede sgu ikke for andres skyld, men for ens egen - jeg hader, når blogs direkte emmer af, at der sidder en pengestærk reklame bag.
Det er lidt at sælge sig selv.

Anna Ebbesen sagde ...

Hej Kia - tak for opsamlingen! Linket til min artikel, ser ikke ud til at virke, så det kommer lige igen:
http://digitaletanker.dk/2009/03/28/danske-modeblogs-%E2%80%93-pa-vej-mod-svenske-tilstande/

Vh. Anna
ps. håber indslaget i tv boostede og ikke mindskede charmen ved det at modeblogge

Jeanette sagde ...

Ret fascinerende alligevel..

Jeg synes, at det er fedt, at modeblogge har så meget fremgang - men ja, noget af hyggen ryger sig en tur, når det bliver for kommercielt, men det er vel ikke rigtig en udvikling man kan bremse. (Desværre?)

/Senette

Kia sagde ...

Nete - Selv tak!

Acie - Jeg synes det er en interessant problemstilling omkring at vælge til og vælge fra i forhold til tilbud og udvikling omkring din blog. Det vigtigste omkring alt dette er vel at du kan stå inde for de ting du gør, de tilbud du får og de portaler/platforme (som eksempelvis blogtoppen.dk) du melder dig til. Jeg synes at det er en naturlig udvikling, det der sker nu, og bare fordi der sker lidt med dansk modeblogging synes jeg ikke at man kan sætte lighedstegn mellem modeblogs og "at sælge ud". Det er ikke kommercielt at der bliver gjort opmærksom på at vi findes. Jeg blogger også for sjov og for hyggen og fordi jeg har loads of mundlort der skal ud, ligesom dig - men derfor udelukker jeg ikke at jeg vil følge en del af den udvikling der måske kommer..

Trine - Jeg føler ikke jeg deltager i nogen konkurrence. Jeg synes bare der sker en udvikling, som jeg agter at følge så længe jeg kan stå inde for udviklingen..

Astrid - Ja, vi kan godt blive enige om at man sælger sig selv lidt når ens blog er stærkt præget af reklamerne og når ens blog handler om alt mulig andet end udgangspunktet. Jeg synes bestemt ikke man sælger ud ved at tage imod relevante tilbud og events. Man skal bare være ærlig omkring de tilbud man får og events man går til.

Anna E - Det burde virke nu. Selv tak for det. Synes der manglede et oprids. Jeg har helt sikkert stadig lyst til at blogge og er glad for at der sker lidt omkring os. Selve indslaget i TVA er jeg lidt utilfreds med. Men det er en helt anden historie..

Senette - Jeg tror der går lang tid før danske modeblogs bliver kommercielle. Det er i min optik ikke kommercielt der der foregår nu.. Jeg synes bestemt ikke at denne udvikling skal bremses. Jeg kan godt selv sige fra, hvis jeg ikke kan se mig selv i øjnene en dag.

TAK for alle jeres tilbagemeldinger!! Kia.

Barbieinwonderland sagde ...

Wow, det var ret vildt at nogle svenske modebloggere tjener op til 100.000 om måneden! Jeg tror det kommer til at gå rigtig hurtigt med Danmark også, for der er jo også utrolig mange modeblogs her.

Fantastisk at få en slags helhed på emnet, det skal du have ros for :)

Kia sagde ...

Hej du. Det var så lidt.. :)

Ja, 100.000 om måneden er jo helt crazy.