28. maj 2009

Realitycheck.

Jeg landede under min daglige netsurfing på den fine blog - Anja's. Hun har skrevet et sjovt og tankevækkende indlæg. Indlægget har i al fald fået mig til at tænke: Det vi gør er sjovt og godt, men det er ikke alle der forstår det! Jeg tygger lige lidt mere på dette:

"Derfor bliver jeg aldrig modeblogger
Jeg synes ikke at DYI afblegede denimveste er fine - jeg synes de er grimme, hippieagtige og bare et mærkeligt påfund, som da slet ikke bliver bedre af at proppe en læderjakke inden under.
Jeg synes ikke at blazere (og slet ikke i farven “Nude“) burde være i gadebilledet, vi har 2009 og vi bor ikke i 90210.
Jeg kan ikke se noget som helst pænt i de helt runde solbriller, og slet ikke de der chanel som alle skriver om, hvor halvdelen af glasset er sort og den anden halvdel er gennemsigtig. For mig at se ligner det øjnene på en tegneseriefigur og minder mig ALT for meget om brillerne fra Beatles-tiden.
Jeg synes ikke Chinos er pæne til nogen, ligemeget hvor slank eller høj du så end er.
Forstår ikke konceptet bag de der halskæder med 5-taller i, eller t-shirten med Y5L trykket. What’s the point?
Jeg synes heller ikke buksedragter gør noget godt for nogen som helst. Synes folk ligner en forvokset baby med dem på. Yikes!
Jeg forstår ikke det særlige ved H&M’s statementsmykker som også har været meget omtalt i diverse modeblogs.
Jeg synes cykelshorts er det mest afskygelige modefænomen længe, og håber ved Gud ikke at det er noget folk vitterligt har tænkt sig at gå i, med mindre de skal til spinning eller Tour de France! Hvorfor gå tilbage til en fuser? Og jo - det er stadigvæk cykelshorts selvom du kalder dem BIKERSHORTS. Same same - but NOT different!
Hver gang jeg ser billeder fra fx Alexander Wang kollektioner (som åbenbart er meget smart for tiden), så sidder jeg og griner for mig selv fordi jeg synes det er noget af det mest tåbelige jeg længe har set.

Som i kan forstå har jeg åbenbart ikke “Flair For Fashion”. Mens mange beundrer de mange billeder på modeblogs, sidder jeg og tænker, OMG - det da løgn! Jeg er forundret over at folk rent faktisk synes det er pænt og smart, og jeg er forundret over at man tydeligvis kan have så forskellige holdninger til mode. Jeg forstår virkelig ikke at nogle folk går ud og betaler flere tusinde kroner, for noget som jeg slet slet slet ikke kan se er bare en lille smule pænt.
Nu må i ikke misforstå, for har ikke noget problem med at folk går op i, eller går i, de her ting, og jeg læser jo også af og til modeblogs. Jeg læser dem nok mest for at blive forarget over moden, og for at lære noget mere om den type person, som er så forblændet af hele fashion-industrien at de ikke ser noget galt i at betale et par tusind for en jakke med frynser, eller hvad ved jeg. Derfor synes jeg også at det er rart at læse om personen bag bloggen, og de mere personlige indlæg, i stedet for bare indlæg om “What’s hot lige nu” og “Dagens outfit”.
Dog vil jeg lige afslutningsvist sige at det skræmmer mig HELT vildt at det som “folket” siger er smart nu, er noget af det mest afskyelige jeg længe har set. Jeg har altid grint lidt af det tøj de har på i Beverly Hills, men nu render der jo Kelly, Brenda og Donna-typer rundt i alle byer - No no no no no! Det må høre op!
Håber ikke jeg har fornærmet nogen derude, det her er bare nogle af de ting som jeg slet ikke forstår! Og nok aldrig kommer til at forstå."

Hvad siger I? Er det ikke lidt tankevækkende? Jeg synes at vi alle kan bruge et realitycheck nogle gange. Tak til Anja - Tjek hendes blog her.

17 kommentarer:

camilla // olinesmor sagde ...

Ha ha kunne ikke lade være med at grine, især med det med de afblegede demin veste for dem har jeg fandme heller aldrig forsået ideen med. Godt og tankevækkende indlæg.

Modedullen sagde ...

Hej Kia,

jeg har lige lagt flg kommentar hos Anja:

Hej Anja,

jeg læste lige dit indlæg på Kias blog og tænkte, at jeg ville smide dig en kommentar. Jeg er nemlig modeblogger - og fuldstændig enig i det, du skriver (ok, med undtagelse af en ting; jeg synes faktisk, at enkelte af Alexander Wangs ting / måder at style tøjet på, er ret fed).

Det, jeg ville frem til, er jo så at NETOP pga ovenstående punkter burde du være modeblogger - fordi det kunne være fedt at se noget andet på en modeblog! Der er helt sikkert et hul i markedet for en blog med en anden stil. Hvis du altså interesserer dig for emnet og gider skrive om det.... (Det er jo ligesom en forudsætning)

Mvh og thumbs up
Mette

Jeg synes nemlig, at
1. de danske modeblogs efterhånden er MEGET ens
2. mange af de ting, der er hits i modeblogverden, er slet ikke fede...

Tak for indlægget - som altid foder til hjernen fra dig, Kia :-)

mvh
Mette

Sacha sagde ...

Hej.

Jeg kan ikke få linket til at virke, den viser en ugyldig side.

Jeg kunne nemlig godt tænke mig at give vedkommende en positiv kommentar med på vejen, da jeg er meget enig i det hun skriver.

Har følt mig lidt som en mavesur gammel gimpe, de gange jeg har kommenteret tendenser fra denne sæson meget negativt.

camilla // olinesmor sagde ...

Linket virker heller ikke for mig.

Kia sagde ...

Links burde virke nu. Nu vil jeg arbejde videre på jobbet..

Kia.

karenmarie sagde ...

ja man skal ikke bare hoppe hver eneste trend bare fordi nogle mener det (såsom designere) det har jeg også prøvet at få frem på min blog. men derfor kan man jo godt synes om nogle af dem. jeg kan feks. ikke lide cykelshorts og sweatpants eller pyjamas bukserne.

men jeg prøver at fokusere på det positive og de ting jeg godt kan lide. ja jeg skriver om mode og nok også om mange af de ting som andre modebloggere skriver om, men også om min hverdag.

men in the end, så er det vel bare et spørgsmål om forskellige interresser.

kærligst karen

Rikke sagde ...

Det er sgu et meget skægt indlæg! Jeg har også, siden de kom frem, undret mig over hvad det lige er der er smart ved denim- og læderveste, cykelshorts og boyfriendjeans.. jeg fatter simpelthen ikke pointen :)

Men fedt at du går opmærksom på Anjas indlæg!

Lise sagde ...

Ja det er lidt sjovt at tænke på at modebloggere har fået så meget magt som de har. F.eks med den der statement H&M-halskæde og de der Acne-sko som har været fuldstændig sindssygt hypede.
Et godt indlæg som nok skal få mange ned på jorden igen :)

Kathrine sagde ...

Hmm, hver sin mening.. Jeg synes mest af alt det minder om et surt opstød? Jeg mener, så længe der ikke er nogen der tvinger folk ned i noget tøj de ikke vil have på, så kan jeg ikke se harmen i det...?! Am I wrong?

Sarah sagde ...

Jeg er meget enig med hende. Især statement fra H&M som ALLE lige pludselig har. Syntes ikke den er flatterende. Og cykelshorts. :-D XD Haha.

Anonym sagde ...

jeg synes da bare det er fedt at moden ændrer sig. og kommer tilbage igen. (tænker på det der med 90210). det ville da også være kedeligt hvis alle rendte rundt i gråt hvidt og sort basis tøj? men ja man skal selvfølgelig bare gå i det man har lyst til.
jeg hopper da heller ikke i ALT hvad der er moderigtigt. men bliver da glad når jeg opdager en ny tendens hvor jeg faktisk tænker "årv ja, det ser fedt ud, det er lige mig".

Anja sagde ...

Hej allesammen,
Sjovt at læse jeres kommentarer til mit indlæg. Frygtede lidt at blive høvlet ned af alle de søde modepiger ude i Danmark, men ser ud til de fleste kan se det er skrevet med et glimt i øjet og at der er nogen ting som jeg bare ikke forstår! Og til Kathrine vil jeg bare lige gøre opmærksom på at det bestemt ikke er et surt opstød men et humoristisk indlæg om de observationer jeg har gjort mig ved at læse diverse modeblogs.
Tak for jeres respons :)

Kia sagde ...

Hej piger,
Alt i alt kan vi konkludere at indlægget er et sjovt og tankevækkende. Man skal da ruskes lidt i og det gør Anja.

Go Anja.

Kia.

Miss Jeanett sagde ...

Jeg må indrømme, at jeg faktisk er enig med hende i et par ting (og dog også uenig.

Jeg fatter simpelthen heller ikke læderjakke-denim vest kombinationen. Jeg synes den er frygtlig!! Og de hypede Acne sko har jeg heller aldrig helt forstået...
Chinos og cykelshort kommer nok heller ikke til at bo i min garderobe lige foreløbigt. Haremsbukser (især i Liberty-stof) burde alle samles og brændes på et stort bål sammen.

Tilgengæld kan jeg godt se det lækre i en nude-farvet blazer! Og statement smykker og buksedragte er labre i min verden!

Jeg synes det handler om, at man som modeblogger forholder sig en smule kritisk til tingene. De modeblogge der er mest interessant for mig er dem hvor de tilbyder noget specielt som ingen andre har - bla. en stil. Og hvis man følger moden slavisk, så vil der jo automatisk være en del blogs der ligner hinanden ret meget. Jeg synes virkelig der er nogle blogs (som jeg ellers før synes var gode) der simpelthen har mistet deres egne selvkritik og efterhånden går i hvad som helst der er blevet vist på catwalken. Og det synes jeg er synd...

Kia sagde ...

Hej Jeanette.
Du har ret i at de modeblogs der skiller sig ud, er de modeblogs der tilbyder noget specielt, dette kan være en speciel tøjstil, skrivestil, personlig osv.

Vil også give dig ret i, at nogen glemmer at forholde sig kritisk. Både mht. modeslaveri og priser.

Tak for dit indput,
Kia.

rebecca sagde ...

no, no, no jeg elsker kelly/brenda/donna og jeg elsker 90er looket. man kan ikke diskutere smag og jeg synes du hidser dig lige lovligt op over noget der er sjovt og fuldstændigt uskyldigt. jeg synes også at cykel shorts er helt fint der kræves jo en vis form for selvironi for at iføre sig sådan nogle (i hvert fald hvis man skal gøre det med stil) og det er jo dejligt.

så stop whining og lav din egen modeblog hvis du synes de andre er så smagløse.

;) Rebecca

Anja sagde ...

Rebecca: Jeg hidser mig ikke op :) Det er et humoristisk indlæg om ting jeg ikke forstår, thats it. Som jeg skriver har jeg ikke et problem med at andre går i det, og som sagt bliver jeg aldrig en modeblogger - dertil ligger min interesse ikke. Men ingen whining herfra, dem der whiner mest er vist dem der føler sig trådt på :)