31. juli 2009

Top 6 - Secondhand.

Den seneste tid har jeg lavet en del shoppeguides til København. Det er ofte fordi jeg modtager en mail fra en sød læser, som skal til København og shoppe, men ikke ved hvor man skal starte. Jeg vil derfor lave en lille guide til gode secondhandbutikker i København. Senere vil jeg lave en guide til mine andre favoritbutikker.
Top 6 - Secondhand.

1. Genbrugen 79 - Vesterbrogade 79, 1620 Kbh V.
Byens bedste kjolebutik! Kjoler til hverdag og fest, delt op efter årtier. Masser af 50'er, 60'er, 70'er og 80'er kjoler. Derudover en kæmpe sektion med lange gallakjoler og frække 80'er festkjoler. Paillettoppe, nederdele, kjoler og veste. Sidst, jeg var der fandt jeg en lækker pailletbluse og Nina fandt en skør festkjole. Jeg er virkelig glad for Genbrugen! Anbefalinger herfra. Se mit indlæg om Genbrugen 79 her!

2. Wasteland - Studiestræde 5, 1455 Kbh K.
Wasteland har lige lukket deres oprindelige shop og åbnet en ny og forbedret shop længere nede af gaden. Jeg var i butikken i dag og jeg må sige at det er en velassorteret butik med genbrugstøj fra USA og Canada. I dag spottede jeg lækre tees med print, pailletter og retroskørter.

3. København K - Studiestræde/Larsbjørnstræde, 1455 København K.
Her er tøjet udvalgt og til tider ret dyrt i forhold til prisen. Ofte finder jeg ikke noget derinde fordi butikkerne er ret populære og velbesøgte. KBH K er dog stadig et besøg værd!

4. FN92 -Larsbjørnsstræde 6, 1009 København K.
Jeg har faktisk aldrig købt noget i FN92, men jeg elsker at gå derned og se på alle deres lækre costumized vintagekjoler. Der er noget for enhver smag og leder man efter en anderledes festkjole, er det her det sker!

5. Kongens Klær - Rosenborggade 10, 1130 København K.
Kongens Klær har genbrugstøj fra 1960’erne til 80’erne importeret fra flere steder i Europa. De er rigtig gode til tasker, sko og kjoler. Deres skoudvalg er rigtig godt!

6. Kitch Bitch - Læderstræde 30, Kbh. K.
Kitch Bitch ligger i Læderstræde, hvor jeg kommer rigtig meget. De forhandler vintagetøj fra 60’erne, 70’erne og 80’erne. Der er rigtig mange buksedragter og skøre jakker.

Husk at du også kan finde lækker secondhand i Weekday i Vestergade. De formår virkelig at blande lækre nye ting med genbrug.
Tjek Repondus.dk, som samler alle DK's genbrugsforretninger på et sted. Genialt! Mit sidste tip er at besøge de forskellige små ildelugtende genbrugsforretninger med frivillige bedstemødre. Helst i forstæderne og provinsen - Her har jeg personligt gjort mig nogle fantastiske fund.

Har du en favoritgenbrug i København? Nogle gode tips?

11 kommentarer:

Maria sagde ...

Rigtig god idé med en genbrugsguide! Jeg kan i øvrigt anbefale Childcares genbrug på Jagtvej 199. Den minder meget om Genbrug (Vesterbrogade), der faktisk lå der, inden den rykkede til Vesterbro for halvandet års tid siden.

/Maria

[Spitzenklasse] sagde ...

Tigerlily på Værnedamsvej kan også anbefales !

Sacha sagde ...

Tak for en god guide, så en newbie som jeg kan kaste mig ud i det og med tiden blive moden nok til gebrugsbutikkerne i provinsen.

Helga sagde ...

Yay, mange tak for denne guide. Er på vej til kbh i september og havde tænkt mig at shoppe noget. Glæeder mig til de andre guider. :)

Helene sagde ...

Jeg er rigtig glad for denne guide da jeg skal til København i næste uge, OG indtil videre har været mere eller mindre skræmt fra vid og sans når jeg er trådt ind i de 'små indelugtende genbrugsforretninger med frivillige bedstemødre' netop fordi de lugter og jeg forestiller mig hvilke ubehagelige gamle damer der har haft det tøj på som jeg netop står og rører ved.

http://blogalahelene.blogspot.com/

Anonym sagde ...

Ang. FN92. Så vil jeg godt lige tilføje: At ejeren er så rar! jeg købte en blonde/silke kjole derinde, til galla sidste år. Han sagde, at jeg bare kunne aflevere kjolen til ham, hvis den skulle vaskes, fordi stoffet er sart, og krøller efter vask. For så skulle han nok rense, og rette den ud for mig, gratis!!!

Mi Confesión sagde ...

super guide!!:)

Helene sagde ...

Kan du egentlig sige lidt mere om priserne? Altså, de fleste gange jeg har hørt om genbrugsfund så er det jakke og den slags til en 10'er, men har på fornemmelsen at det er nogle højere prisklasser i disse - eller hvad? (:

Kia sagde ...

Hej piger,

Super fedt at I kunne bruge min guide. Disse butikker er udvalgt secondhand/vintage-butikker og her er priserne i den høje ende. Her finder du ikke noget til en 10'er. Hvis du skal finde billige ting skal du i genbrugsbutikker, som rødekors og frelsens hær.

Kia.

Helene sagde ...

luksus-genbrug, i like that (:

Kia sagde ...

Hej Helene,

Uhh, luksusgenbrug som i Times up og sådan noget mærkegenbrug det bruger jeg ikke så meget.. Jeg ville ønske jeg gjorde.. :)



Kia.