16. august 2010

Tilbageblik i arkiverne #1: Top 6 - secondhand.

Den 31. Juli 2009 skriver jeg et indlæg om mine favorit secondhand/genbrugsforretninger i København. Det er et af de 20 mest læste indlæg på bloggen og jeg linker ofte til det i mails og kommentarfeltet, når I skriver og spørger om anbefalinger omkring genbrug- og secondhandshopping i København. Jeg er faldet af på den mht. secondhand og genbrugsshopping - Ved ikke hvorfor, men der er ingen tvivl om, at jeg må genoptage det! Senest har jeg tilføjet Jagtvej 199 til mine personlige favoritter - Dejligt sted. Enjoy:

Den seneste tid har jeg lavet en del shoppeguides til København. Det er ofte fordi jeg modtager en mail fra en sød læser, som skal til København og shoppe, men ikke ved hvor man skal starte. Jeg vil derfor lave en lille guide til gode secondhandbutikker i København. Senere vil jeg lave en guide til mine andre favoritbutikker.
Top 6 - Secondhand.

1. Genbrugen 79 - Vesterbrogade 79, 1620 Kbh V.
Byens bedste kjolebutik! Kjoler til hverdag og fest, delt op efter årtier. Masser af 50'er, 60'er, 70'er og 80'er kjoler. Derudover en kæmpe sektion med lange gallakjoler og frække 80'er festkjoler. Paillettoppe, nederdele, kjoler og veste. Sidst, jeg var der fandt jeg en lækker pailletbluse og Nina fandt en skør festkjole. Jeg er virkelig glad for Genbrugen! Anbefalinger herfra. Se mit indlæg om Genbrugen 79 her!

2. Wasteland - Studiestræde 5, 1455 Kbh K.
Wasteland har lige lukket deres oprindelige shop og åbnet en ny og forbedret shop længere nede af gaden. Jeg var i butikken i dag og jeg må sige at det er en velassorteret butik med genbrugstøj fra USA og Canada. I dag spottede jeg lækre tees med print, pailletter og retroskørter.

3. København K - Studiestræde/Larsbjørnstræde, 1455 København K.
Her er tøjet udvalgt og til tider ret dyrt i forhold til prisen. Ofte finder jeg ikke noget derinde fordi butikkerne er ret populære og velbesøgte. KBH K er dog stadig et besøg værd!

4. FN92 -Larsbjørnsstræde 6, 1009 København K.
Jeg har faktisk aldrig købt noget i FN92, men jeg elsker at gå derned og se på alle deres lækre costumized vintagekjoler. Der er noget for enhver smag og leder man efter en anderledes festkjole, er det her det sker!

5. Kongens Klær - Rosenborggade 10, 1130 København K.
Kongens Klær har genbrugstøj fra 1960’erne til 80’erne importeret fra flere steder i Europa. De er rigtig gode til tasker, sko og kjoler. Deres skoudvalg er rigtig godt!

6. Kitch Bitch - Læderstræde 30, Kbh. K.
Kitch Bitch ligger i Læderstræde, hvor jeg kommer rigtig meget. De forhandler vintagetøj fra 60’erne, 70’erne og 80’erne. Der er rigtig mange buksedragter og skøre jakker.

Husk at du også kan finde lækker secondhand i Weekday i Vestergade. De formår virkelig at blande lækre nye ting med genbrug.
Tjek også Repondus.dk, som samler alle DK's genbrugsforretninger på et sted. Genialt! Mit sidste tip er at besøge de forskellige små ildelugtende genbrugsforretninger med frivillige bedstemødre. Helst i forstæderne og provinsen - Her har jeg personligt gjort mig nogle fantastiske fund.

Har du en favoritgenbrug i København? Nogle gode tips?

14 kommentarer:

Astrid. sagde ...

Mange tak, Kia!
Hvor sjovt, at du skriver det samme dag, som jeg googler det ......

- Dine tips var dejlige! :)

Asta sagde ...

Uhh, altid dejligt med noget inspiration til genbrugsshopping!!! Jeg var en af dem, der ikke fangede dette indlæg første gang, så det er dejligt alligevel at få glæde af det nu... Skal i hvert fald helt klart forbi Genbrugen 79 - elsker kjoler!

Kia sagde ...

Hej piger,

Godt at I kan bruge det.. :)

lind sagde ...

"her er tøjet udvalgt og til tider ret dyrt i forhold til prisen".. den var lidt spøjs:)

du skal have tak for guiden og en god blog..

mia sagde ...

Hej :)
Her kommer lige et (dumt?) spørgsmål. Kan nogle af disse butikker være kæder? Eller er der nogle som har hørt om en god butik eller to nær Esbjerg? Synes virkelig vores butikker her er seriøs GENbrug. To much.

Fed blog, og god ide men et tilbage kig over en KANON blog.

- Mivoa.

mia sagde ...

Hej :)
Her kommer lige et (dumt?) spørgsmål. Kan nogle af disse butikker være kæder? Eller er der nogle som har hørt om en god butik eller to nær Esbjerg? Synes virkelig vores butikker her er seriøs GENbrug. To much.

Fed blog, og god ide men et tilbage kig over en KANON blog.

- Mivoa.

Lina sagde ...

Hej Kia, jeg læser tit et eller andet på en blog og tænker: DET skal jeg helt sikkert huske/prøve... men glemmer det altid efter noget tid eller kan ikke finde det igen, så min idé eller forslag var om du ville lave et "top 20" (fordi du selv lige nævner 20)...?
Hilsen Lina, meget trofast læser!

Lina sagde ...

...nu når jeg jeg lige læser min kommentar kan det godt misforstås (idéen om top 20) og lyder som om jeg ikke læste dit indlæg lige nede under... uddyber lige: det ville være lækkert med link ude i siden/toppen af din blog så man altid kunne finde hen til guldkornene og de guides du har lavet, eller andet godt du har lavet, men ikke husker men alligevel finder det ude at direkte søge efter det. Hilsen Lina, igen. undskylder for spam

A Shopaholic is loose sagde ...

Tak for tips´ne! Må se om ikke det kan gi´ sig med en tour-de-genbrug en dag! Har faktisk aldrig været i nogen af dem...endnu! ;-)

Kram fra
A Shopaholic is loose

http://ashopaholicisloose.blogspot.com

"Drop by anytime!" ;-D

Anonym sagde ...

Har lige været til åbning af en ny secondhand butik der hedder Prag. Ligger på Vesterbrogade 98A. Superfed og OK priser:-)

Anonym sagde ...

Sommerdeluxe på isafjordsgade på Bryggen, er en super hyggelig Luksus secondhand butik med lækre varer som Acne, Billi bi, Topshop, Malene Birger, Marc Jacobs, american vintage og mange flere..
De har altid nye ting når man kommer, til gode priser og jeg går aldrig tomhændet derfra :-)
Udover det er indretningen lys, hyggelig og overskuelig, helt sikkert et besøg værd, når vi snakker second hand !

Venlig hilsen en fast læser af bloggen :-)

Linn sagde ...

Sweet! For mig der lige skal flytte til København kunne den her guide ikke ha kommet på et bedre tidspunkt! Tak!

Kia sagde ...

Wuhu, tak for tips og links! Meget brugbare..

:)

Kia.

May sagde ...

Du skriver så godt ;-)
Elsker din blog, er blevet helt afhængig.. og bliver godt inspireret af dine lækre, afslappede og ikke mindst stilede outfits. Du skriver du kommer meget i Læderstræde - har du besøgt den lækre Café Ciao derinde? Mums!